Tradiční romská hudba: Tři kapely za jeden večer

Předposlední večer romského festivalu Khamoro se konal 3. června v Paláci Akropolis a byl zaměřen na tradiční romskou hudbu. Představili se hned tři zahraniční kapely. The Gypsy Ensamble Giani Lincan z Nizozemska, Russka Roma a makedonská balkánská dechovka Kočani Orkestar.

Russka Roma Russka Roma Zdroj: romaru.ru

Prvním bodem programu byli hosté z Nizozemska The Gypsy Ensamble Giani Lincan, cimbálová muzika, která ve složení cimbál, kontrabas, harmonika a housle přivítala všechny v sále. Později se na pár písní připojila i zpěvačka v černočervené tradiční róbě, která si to na pódiu náramně užívala, i přesto, že občas ztrácela dech a nebyla tak výrazně slyšet, jak by měla. Což možná bylo zaviněno i nepříliš vhodným ozvučením sálu. Gian Lincan si naproti tomu svou lyrickou hru na cimbál nejen užíval, ale předvedl také nevídaný um, kdy jste mohli sledovat hemžení rukou nad cimbálem a zároveň s potěšením sdílet čistou radost, která se zrcadlila v jeho úsměvu po celou dobu. Houslista vzal za srdce kdekoho v sále svou naříkavou hrou na housle při. Možná byla škoda, že harmonika a kontrabas nedostali víc prostoru, takhle alespoň skvěle doplňovali celý ansábl, který zaujmul publikum od samého začátku. Předvedl čardáše a další houpavé a jančivé rytmy a tak celý sál uvedl do pohybu a vysloužil si bouřlivý potlesk.

Následujícím hostem byla Russka Roma, která přímo ztělesnila poetické a bohémské představy o cikánské kultuře. A to nejen svým oblečením, ale také zapojením tance a temperamentu, který z nich přímo sálal. Russka Roma byla složená ze tří akustických kytar, jedním tanečníkem a zároveň hráčem na tamburínu a čtyřmi ženami, z nichž tři zpívali. Celá Russka Roma byla oblečená do tradičních černočervených kostýmů. U děvčat nechyběly ani korzety a vlající sukně. Tím skupina docílila opravdu autentického a bohémského vzhledu. Rychlé temperamentní rytmy střídali pomalé a naléhavé, kde vynikly obzvlášť skvělé hlasy tří zpěvaček, které po různu střídaly vícehlasy a sóla. Rychlejší části byli zase obohaceny o taneční složku, která podnítila už tak rozjásané publikum k dalšímu tanci.

 

 

Celý večer uzavřela mnohočlenná makedonská kapela Kočani Orkestar, která nebyla ničím jiným než balkánskou dechovkou. Kapela působila svěžím a veselým dojmem, ale její téměř hodinový program působil v závěru dost jednotvárně a nedynamicky. Navíc velká nálož žesťů byla až přemrštěná. U diváků však skupina probudila rozvernost a vnesla do sálu jižanskou atmosféru. Zpěváci se neustále usmívali a snažili se publikum udržet v neustálém pohybu, a tak si většina lidí mohla užít balkánskou dechovku se vším všudy. Možná je škoda, že Kočani Orkestar občas trochu nezvolnila, protože by to nepůsobilo tak jednolitě a publikum by možná i ocenilo lehké uvolnění od vysokých tónů linoucí se od dechové sekce.

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Soutěžte o 2x1 lístek na koncert Gogo Penguin

    >Vzrušující pulzující jazz ovlivněný elektronikou. Proměnlivé lámané beaty, telepatická souhra a slabost pro hymnické melodie. Pojďte soutěžit o lístky na 3. dubna do Paláce Akropolis na Gogo Penguin! 

  • Soutěžte o 2x1 lístek na koncert Maarja Nuut & Ruum

    Houslistka a zpěvačka Maarja Nuut čerpá z hudby estonského venkova. Z prastarých melodií cítíme návaznost na jazykově příbuzné Finsko, někdy ale znějí písně tak povědomě, že mohly vzniknout i dle české předlohy. Pojďte na koncert 9. prosince do Paláce Akropolis!

  • Egberto Gismonti v Praze ukázal mistrnou hru na kytaru i klavír

    Na festival Struny podzimu zavítal sedmdesátiletý brazilský hudebník Egberto Gismonti. Během jednoho večera v krásných prostorách Anežského kláštera ukázal posluchačům ve dvou koncertech svůj mistrovský um jak ve hře na kytaru, tak i na klavír.

  • Historicky první koncert Buddyho Guye se blíží

    Ve čtvrtek 8. listopadu se splní sen všech českých bluesových fanoušků. V Praze vůbec poprvé zahraje kytarista a zpěvák Buddy Guy, jednoznačný úřadující bluesový král, poslední aktivní pamětník rozkvětu chicagského blues na přelomu 50. a 60. let, velký vzor kytarových es Jimiho Hendrixe, Erica Claptona, Jeffa Becka či Jimmyho Page.