Trio Avishaie Cohena excelovalo v Karlíně Doporučený

Izraelský baskytarista a skladatel zavítal v předvánočním čase do pražského Fora Karlín. Jeho hudba má mnoho podob, tentokrát se v návratu k jádru své tvorby představil v sestavě jazzového tria a přivezl s sebou klavíristu a skladatele Omriho Mora a bubeníka Noama Davida.

Avishai Cohen v pražském Foru Karlín 21.prosince 2017 Avishai Cohen v pražském Foru Karlín 21.prosince 2017 Foto: David Webr/musicweb.cz

Byť je Avishai Cohen jazzovou hvězdou světového formátu, nejsou jeho vystoupení v Česku nijak výjimečnou událostí. Nechceme snad snižovat nezpochybnitelnou kvalitu jeho vystoupení, ale poukázat spíše na fakt, že tento izraelský kontrabasista u nás vystoupil od roku 2004 více než dvacetkrát! České hudební publikum tak má jedinečnou možnost sledovat světovou kariéru tohoto hudebníka průběžně od počátku až dodnes.

Prohlédněte si také fotky z koncertu Avishaie Cohena

Předvánoční pražský koncert se tentokrát odehrál ve Foru Karlín, což z něj dělá zřejmě doposud největší Cohenovo tuzemské vystoupení. Naopak kapelu přivezl v minimální podobě, ve formě tria kontrabasu, klavíru a bicích nástrojů. Nabízela se tedy otázka, jak bude komorní sestava ve velkém sále fungovat a zda si lidé v předvánočním čase, který je v současnosti spíše dobou hektického shonu, najdou čas zastavit a zaposlouchat se.

 

 

Večer uvedlo krátkým půlhodinovým setem trio Roberta Balzara v doprovodu zpěváka Dana Bárty. Pak už se ovšem v napjatém očekávání zaplněného hlediště dostavily hlavní hvězdy večera. Již po prvních taktech úvodní skladby One for Mark bylo jasné, že kapela koncert této velikosti utáhne zcela s přehledem.

Jádro vystoupení tvořil zhruba hodinový průřez Cohenovou tvorbou pro jazzové trio, ve kterém zazněly známé skladby charakterizované rafinovanou a postupně se rozvíjející rytmikou s výraznými melodickými motivy. Prvky moderního jazzu se mísily s židovsko-arabskými vlivy, klasickými harmoniemi či lidovými nápěvy. Cohen tak opět dokazuje, jak široce je současný jazz rozkročený.

Emotivní projev kapely opakující nosná témata za postupného rozvíjení rytmiky vytváří velmi naléhavou atmosféru, místy přivádějící posluchače do až do stavu jakéhosi transu, který pak pravidelně vrcholí střídajícími se sóly jednotlivých muzikantů. Ta nabízejí na odiv nejen brilantní techniku, ale i přirozenou souhru v improvizačních pasážích, kde jsou si hráči rovni a tvoří harmonický celek. Příznivci kontrabasu mohli obdivovat neuvěřitelnou invenci a lehkost, se kterou Avishai Cohen v technicky obtížných pasážích ovládá svůj nástroj. Krok drželi i spoluhráči. Inspirativní klavírista Omri Mor obohatil typicky Cohenovské skladby trochou latinskoamerického koření, vynikající bubeník Noam David rozvíjel široké zvukové plochy, které dotahovaly emotivně naléhavou atmosféru Cohenových skladeb k dokonalosti. Tuto část vystoupení završila vypalovačka Seven Seas, kdy bouřlivá gradace zvedla za mohutných ovací ze židlí celý sál.

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

K přídavkům se kapela nenechala dlouho přemlouvat. K předchozí pasáži už nebylo co dodat, publikum bylo vyždímané, a tak se kapela ponořila do odlišných vod a dodala koncertu další rozměr. Avishai Cohen ukázal, že je mistrem nejen kontrabasu a zazpíval v doprovodu klavíru píseň Alfonsina Y El Mar. Poté již zavládly latinskoamerické rytmy, publikum vyzvané k tanci proměnilo sál v taneční parket a koncert na sezení se definitivně proměnil v koncert na stání. Vystoupení pak trio uzavřelo uhrančivou skladbou Remembering. Finální tečkou večera se po bouřlivém potlesku stala Cohenova melancholická sólová interpretace písně Motherless Child z nového alba 1970, které už zaplulo poměrně daleko od jazzových vod. Skladba tak byla zároveň pozvánkou na dubnový Cohenův koncert, kdy projekt 1970 představí českému publiku v rámci JazzFestu Brno. Můžeme se tedy jen těšit na další z mnoha Cohenových inkarnací.

Pro redakci musicweb.cz napsal Michal Havlák.

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • FOTO: BLUES ALIVE, DŮM KULTURY, ŠUMPERK, 17.11.2018

    Třetí večer bluesového maratonu pokračoval ve strhující jízdě dnů předešlých. Zahájili jej slovenští Missisippi Mixtape a po nich rozpohybovala publikum strhující skupina Welch Ledbetter Connection. Takovým bonbónkem na pomyslném dortu byla skupina Tamikrest z Mali, kteří přivezli původní africkou hudbu, která se na americkém kontinentě kdysi dávno přetavila v blues. Sice v trochu modernějším, až rockovém podání, ale určitě to byl skvělý hudební zážitek. Kytarové mistrovství nám předvedl Rick Derringer, legenda amerického bluesrocku se svým nepřehlédnutelným bosonohým bubenickým obrem. Posledním vystupujícím byl pestrobarevný Fantastic Negrito, který nenechal posluchače do posledních minut vydechnout a svým strhujícím vystoupením ukončil letošní Blues Alive v Šumperku.

  • Seasick Steve zahraje konečně v Praze

    Již dvakrát svým strhujícím koncertem okouzlil návštěvníky festivalu Colours of Ostrava, letos dokonce na hlavní scéně. Příští rok v březnu se svérázný americký bluesman Seasick Steve, který často hraje na vlastnoručně vyrobené kytary, konečně představí poprvé v Praze.

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 16. 11. 2018

    Druhý večer festivalu zahájila prostějovská skupina King Bee s velšským zpěvákem a kytaristou Daley B. Williamsem. Reverend Sekou, na fotkách seriózně vyhlížející kazatel, to tady řádně roztočil. Během prvních písní z něj postupně odlétl klobouk, sako, kravata i košile a zbytek koncertu již poletoval tento malý a dredatý mužík po pódiu i pod ním jen v nátělníku. Tak to byla přímo strhující ďábelská mše! Nesourodé seskupení North Mississippi Blues Project trojice bluesmanů RL Boyceho, Kennyho Browna a Roberta Kimbrougha mě už tolik nenadchlo. Závěr večera patřil očekávané hvězdě festivalu, kterou nebyl nikdo jiný než legenda moderního blues, Joe Luis Walker.

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 15. 11. 2018

    Tak to je pecka! Festival Blues Alive získal nejprestižnější světové žánrové ocenění nazvané Keeping The Blues Alive Award pro rok 2019! Cenu uděluje americká nadace Blues Foundation, přední světová organizace, která se snaží ocenit, uchovat a propagovat blues. Tohle úžasné překvapení na nás čekalo hned první večer.