V Jazz Docku vystoupil Joe Lovano

Středeční večer 23. března v Jazz Docku patřil velké saxofonové osobnosti - Joe Lovano vystoupil se svým kvartetem.

Joe Lovano Joe Lovano Zdroj: joelovano.com

První zajímavý moment koncertu nastal hned po několika úvodních vteřinách, kdy Joe Lovano promluvil do mikrofonu. U řady muzikantů hlas nevnímáte – a zejména u saxofonistů, tam jde přece o něco jiného, ale u Joe Lovana jeho uklidňující melodický hlas nepřeslechnete. I proto hned od úvodních minutách koncert probíhal v příjemné atmosféře. Z hlediska kompozic a nálady se večer nesl, mírně zjednodušeně řečeno, v duchu střídání dvou ploch.

Tou první byla plocha avantgardní a takřka free-jazzová. Joe Lovano hrál často zcela sám, a nebo jen s doprovodem bicích, stavby jednotlivých skladeb byly často rafinované, nečekané a harmonicky a rytmicky nejednoznačné, výrazně proměnlivé – milovníci free-jazzu a avantgardy si libovali, milovníci jednoznačných groovů už méně. Přesto ale o jakémsi free-jazzovém úletu mluvit rozhodně nemůžeme. Z kapely byla cítit velká sehranost a zároveň fakt, že skladby velmi dobře znají a vše je stále pod kontrolou, což byla možná někdy trochu škoda a koncert působil místy až příliš akademicky. Spontánní výlety s nejednoznačným koncem se nekonaly a možná je to trochu škoda.

 

 

Druhým odstínem večera byly skladby od jiných autorů, např. od Billyho Strayhorna či Waynea Shortera. Ty působily v porovnání s Lovanovými kompozicemi kontrastně a mnohem více jako "klasické jazzové standardy" a celý večer po harmonické a pocitové stránce značně provzdušňovaly. Právě střídání těchto dvou odstínů bylo z dramaturgického hlediska velmi dobré. Co se týče zbytku kapely, nebylo z hudebního hlediska co řešit. Zejména výkon mladého pianisty Lawrence Fieldse (Fields mimochodem, stejně jako Joe Lovano, učí na světoznámé Berklee) byl nepřehlédnutelný. Pozadu nezůstávali ale ani členové rytmické sekce. Samotná Lovanova hra byla excelentní, kromě tenorsaxofonu vystřídal ke konci i krásný dřevěný sopránsaxofon a zcela na konci i nějakou z typů patrně etnických fléten.

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

Příjemný večer utíkal velmi rychle a závěrečné přídavky a ohlasy nenechaly nikoho na pochybách, že se posluchačům koncert líbil.

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Colours of Ostrava 2018: Vzdorovitá Aurora i rozpačitý Pharrell Williams

    Festivalová sezona je v plném proudu a jeden z největších českých festivalů se právě koná a láká na mnoho zajímavých českých a především zahraničních hvězd. Jaké byly první dva dny letošních Colours of Ostrava? Rozhodně bez velkých front a tropických teplot. Úvodní den naopak přivítal návštěvníky svěží déšť, který byl a je patrně i jednou z příčin, proč není letošní festival vyprodaný.

  • Jan Hammer na nové desce navazuje na své elektronické období

    Uplynulo takřka čtvrtstoletí od doby, kdy Jan Hammer vydal poslední sólovou desku Drive. Od té doby sice vyšlo několik záznamů starších koncertů, ale až na jednotlivé písně, které složil pro film či své hudební kolegy zůstával ve své produkci v ústraní. Letos v lednu magazínu musicweb prozradil, že chystá vydání nového alba a právě 20. července 2018 budou mít jeho fanoušci opět možnost se zaposlouchat do hudby možná nejúspěšnějšího českého skladatele na zahraniční scéně, neboť vychází jeho nová deska nazvaná Seasons Pt. 1.

  • Foto: Knower, Jazz Dock, Praha, 17. 7. 2018

    V rámci série koncertů Jazz čtyř kontinentů vystoupila v klubu Jazz Dock americká skupina Knower, která ve své tvorbě experimentuje s fúzí jazzu, soulu, popu ale i taneční hudby. Z koncertu vám přinášíme fotoreport.

  • Foto: Chick Corea, Obecní dům, Praha, 11. 07. 2018

    V rámci festivalu Prague Proms vystoupil v pražském Obecním domě legendární americký jazzový klavírista Chick Corea s neméně zajímavou rytmikou - Dave Weck a John Patitucci za doprovodu Českého národní symfonického orchestru. Z počátku koncertu, kde vystupovalo jen samotné trio vám přinášíme fotoreport.

Další podobné články