V pražské Hybernii vystoupilo Joey Alexander Trio s mladičkým leaderem v čele

Mezi účinkující letošního hudebního festivalu Prague Proms pořadatelé vybrali hříčku přírody, pianistu Joeyho Alexandera, tiskem i znalci označovaného za „zázrak". Vystoupil 5. července s komorním triem ve vyprodaném sále pražské Hybernie.

Joey Alexander kvůli svému nízkému věku musel zrušit většinu koncertů z chystaného turné. V Praze ale vystoupil, a to v rámci hudebního festivalu Prague Proms Joey Alexander kvůli svému nízkému věku musel zrušit většinu koncertů z chystaného turné. V Praze ale vystoupil, a to v rámci hudebního festivalu Prague Proms Zdroj: joeyalexandermusic.com

Pokud netušíte, o koho se jedná, zaskočí vás chlapcův věk. Letos v červnu totiž oslavil teprve třinácté narozeniny, a přesto má za sebou spolupráci s věhlasnými jmény, jako jsou Wynton Marsalis, Wayne Shorter nebo Chick Corea. Hrát na klavír se naučil prakticky ze dne na den a svoje virtuózní nadání zpečetil loňského roku debutovým albem My Favorite Things, přihlašuje se tak k tvorbě mága Johna Coltranea. Za tento počin byl nominován na Grammy jednak v kategorii nejlepšího jazzového (a instrumentálního) alba, jednak za nejlepší improvizované sólo, konkrétně v úpravě další ze známých Coltraneových kompozic Giant Steps.

V Hybernii se mladík představil společně se skvělými sidemany, kontrabasistou Danielem Chmielinskim a bicistou Ulyssesem Owensem, ve značně improvizovaných setech. Trio se dokázalo předvést hned v několika rozličných odstínech – v úvodu tradicionálem Amazing Grace s nádechem staromilského černošského bluesu, variacemi slavných bluesových melodií a jazzových standardů, nechybělo ani rhytm changes a konečně vlastní kompozice, mezi nimi například známá Ma Blues z debutového alba, inspirovaná rukopisem Bobbyho Timmonse.

Alexanderova hra vyniká lehkostí a rychlostí, úderným groovem, zajímavou barvou, frázováním místy rovným a swingovaným, někdy i osobitým laid backem. Joey Alexander se zčásti hlásí k zemitému, tradičnímu odkazu, na straně druhé je silně inspirovaný bebopem, hardbopem a výrazně také free jazzem, jak dokazuje v gradovaných sólech. Výborně pracuje s frází a jejími variacemi. 

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

Výkon mladého Indonésana byl opravdu až nadlidský, ale přestože jeho hra nepostrádá nic z toho, co každý očekává, chybí Alexanderovi životní zkušenosti (a nemyslím tím ty hudební), které teprve vytvářejí gró hudby jako celku, a tím pádem v posluchačích vyvolávají emoce. Stručně napsáno – přesně (ne-li dokonale) odehráno, málo emocí. Ale to bychom po chlapci, který sice fenomenálně hraje, ale u mikrofonu se stydlivě krčí, zakoktává se a trochu si šlape na jazyk, chtít ani nemohli. Netřeba doufat, že se z už takto nadaného Alexandera vyklube další stálice jazzové scény se vším všudy. Takový talent se přeci nezahazuje. 

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Foto: Blues Alive, Dům Kultury, Šumperk, 18. 11. 2017

    Třetí a závěrečný večer hned naplno rozjela polská skupina Cheap Tobacco s úžasnou zpěvačkou Natalií Kwiatkowskou, kteří v Šumperku nejsou žádnými nováčky. Po nich jsme byli naladění do temné, psychedelické hudby Hugo Race & Michelangela Russo a teprve další kapela, „divoké dračice“ z New Yorku Jane Lee Hooker to pořádně rozjely. Nejen že skvěle zahrály, ale předvedly i velice živou show na podiu. Eric Bibb zahrál klasické blues na akustickou kytaru a po něm již následoval hřeb tohoto večera Mr. Sipp. Na závěr pořádný nářez elektrického blues !

  • Bobby McFerrin se vrací do Prahy

    Hvězda, co už několik desetiletí boří všechna hudební pravidla. Desetinásobný držitel Grammy, autor patnácti alb, prodaných ve více než 20 milionech kopiích, který smazává rozdíl mezi pop music a uměním. S bosýma nohama pobíhá po pódiích nejslavnějších světových scén, objevuje nepopsané hlasové rozsahy, inspiruje celou novou generaci a cappella zpěváků, ovlivňuje beatboxery. To je Bobby McFerrin.

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 17. 11. 2017

    Druhý večer bluesového festivalu byl opět skvělý! Pořadatelé nám i tentokrát nachystali pořádnou porci dobré muziky - zahájení patřilo „starým známým“ Slovak Blues Project a po nich následovala nepřehlédnutelná a zatím jediná bluesmanka Bex Marshall s Blues Bandem. Řádnou porci jazzu nám naservíroval skvělý John Medeski’s Mad Skillet a všechny zde zaujal suzafonista Kirk Joseph. Zac Harmon se svojí kapelou předvedli parádní pódiovou show a poslední vystoupení tohoto večera patřilo foukačkářům – Blues Harp Explosion feat. Billy Branch, James Harman a Magic Dick. Na závěr se všichni vystupující opět sešli na pódiu a zcela netradičně pokračovali v jam session.

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 16. 11. 2017

    Hlavní hvězdou čtvrtečního večera a i letošního Blues Alive byl bezpochyby Jonny Lang. Ale začněme od začátku. Hned na úvod návštěvníky přivítal ve foyer živelný Band of Heysek (CZ). Na pódiu zahájil festival britský rocker Phil Shoenfelt & Southern Cross a po něm polská kapela Nočna zmiana bluesa s charismatickým foukačkářem Slawkem Wierzcholskim, kteří v Šumperku nebyli poprvé a předvedli publiku skvělou show. Následovalo americké trio Nick Schnebelen Band a po něm již Jonny Lang. Musím přiznat, že oproti poslechu jeho hudby, je koncert zcela jiné kafe! Strhující, dynamický zpěv a skvělá hra na kytaru nenechaly nikoho v klidu! Všichni si tento první večer bluesového festivalu skvěle užili!