V pražské Hybernii vystoupilo Joey Alexander Trio s mladičkým leaderem v čele

Mezi účinkující letošního hudebního festivalu Prague Proms pořadatelé vybrali hříčku přírody, pianistu Joeyho Alexandera, tiskem i znalci označovaného za „zázrak". Vystoupil 5. července s komorním triem ve vyprodaném sále pražské Hybernie.

Joey Alexander kvůli svému nízkému věku musel zrušit většinu koncertů z chystaného turné. V Praze ale vystoupil, a to v rámci hudebního festivalu Prague Proms Joey Alexander kvůli svému nízkému věku musel zrušit většinu koncertů z chystaného turné. V Praze ale vystoupil, a to v rámci hudebního festivalu Prague Proms Zdroj: joeyalexandermusic.com

Pokud netušíte, o koho se jedná, zaskočí vás chlapcův věk. Letos v červnu totiž oslavil teprve třinácté narozeniny, a přesto má za sebou spolupráci s věhlasnými jmény, jako jsou Wynton Marsalis, Wayne Shorter nebo Chick Corea. Hrát na klavír se naučil prakticky ze dne na den a svoje virtuózní nadání zpečetil loňského roku debutovým albem My Favorite Things, přihlašuje se tak k tvorbě mága Johna Coltranea. Za tento počin byl nominován na Grammy jednak v kategorii nejlepšího jazzového (a instrumentálního) alba, jednak za nejlepší improvizované sólo, konkrétně v úpravě další ze známých Coltraneových kompozic Giant Steps.

V Hybernii se mladík představil společně se skvělými sidemany, kontrabasistou Danielem Chmielinskim a bicistou Ulyssesem Owensem, ve značně improvizovaných setech. Trio se dokázalo předvést hned v několika rozličných odstínech – v úvodu tradicionálem Amazing Grace s nádechem staromilského černošského bluesu, variacemi slavných bluesových melodií a jazzových standardů, nechybělo ani rhytm changes a konečně vlastní kompozice, mezi nimi například známá Ma Blues z debutového alba, inspirovaná rukopisem Bobbyho Timmonse.

Alexanderova hra vyniká lehkostí a rychlostí, úderným groovem, zajímavou barvou, frázováním místy rovným a swingovaným, někdy i osobitým laid backem. Joey Alexander se zčásti hlásí k zemitému, tradičnímu odkazu, na straně druhé je silně inspirovaný bebopem, hardbopem a výrazně také free jazzem, jak dokazuje v gradovaných sólech. Výborně pracuje s frází a jejími variacemi. 

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

Výkon mladého Indonésana byl opravdu až nadlidský, ale přestože jeho hra nepostrádá nic z toho, co každý očekává, chybí Alexanderovi životní zkušenosti (a nemyslím tím ty hudební), které teprve vytvářejí gró hudby jako celku, a tím pádem v posluchačích vyvolávají emoce. Stručně napsáno – přesně (ne-li dokonale) odehráno, málo emocí. Ale to bychom po chlapci, který sice fenomenálně hraje, ale u mikrofonu se stydlivě krčí, zakoktává se a trochu si šlape na jazyk, chtít ani nemohli. Netřeba doufat, že se z už takto nadaného Alexandera vyklube další stálice jazzové scény se vším všudy. Takový talent se přeci nezahazuje. 

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • FOTO: BLUES ALIVE, DŮM KULTURY, ŠUMPERK, 17.11.2018

    Třetí večer bluesového maratonu pokračoval ve strhující jízdě dnů předešlých. Zahájili jej slovenští Missisippi Mixtape a po nich rozpohybovala publikum strhující skupina Welch Ledbetter Connection. Takovým bonbónkem na pomyslném dortu byla skupina Tamikrest z Mali, kteří přivezli původní africkou hudbu, která se na americkém kontinentě kdysi dávno přetavila v blues. Sice v trochu modernějším, až rockovém podání, ale určitě to byl skvělý hudební zážitek. Kytarové mistrovství nám předvedl Rick Derringer, legenda amerického bluesrocku se svým nepřehlédnutelným bosonohým bubenickým obrem. Posledním vystupujícím byl pestrobarevný Fantastic Negrito, který nenechal posluchače do posledních minut vydechnout a svým strhujícím vystoupením ukončil letošní Blues Alive v Šumperku.

  • Seasick Steve zahraje konečně v Praze

    Již dvakrát svým strhujícím koncertem okouzlil návštěvníky festivalu Colours of Ostrava, letos dokonce na hlavní scéně. Příští rok v březnu se svérázný americký bluesman Seasick Steve, který často hraje na vlastnoručně vyrobené kytary, konečně představí poprvé v Praze.

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 16. 11. 2018

    Druhý večer festivalu zahájila prostějovská skupina King Bee s velšským zpěvákem a kytaristou Daley B. Williamsem. Reverend Sekou, na fotkách seriózně vyhlížející kazatel, to tady řádně roztočil. Během prvních písní z něj postupně odlétl klobouk, sako, kravata i košile a zbytek koncertu již poletoval tento malý a dredatý mužík po pódiu i pod ním jen v nátělníku. Tak to byla přímo strhující ďábelská mše! Nesourodé seskupení North Mississippi Blues Project trojice bluesmanů RL Boyceho, Kennyho Browna a Roberta Kimbrougha mě už tolik nenadchlo. Závěr večera patřil očekávané hvězdě festivalu, kterou nebyl nikdo jiný než legenda moderního blues, Joe Luis Walker.

  • Foto: Blues Alive, Dům kultury, Šumperk, 15. 11. 2018

    Tak to je pecka! Festival Blues Alive získal nejprestižnější světové žánrové ocenění nazvané Keeping The Blues Alive Award pro rok 2019! Cenu uděluje americká nadace Blues Foundation, přední světová organizace, která se snaží ocenit, uchovat a propagovat blues. Tohle úžasné překvapení na nás čekalo hned první večer.