Vánoční Respect festival přivítal Susheelu Raman a Parno Graszt

Adventní čas s sebou každoročně přináší i čas večírku. Odlišně tomu není ani u hudebních agentur a příkladem toho byl i Vánoční Respect festival, který nabídl exotické hudebníky – zpěvačku Susheelu Raman a uskupení Parno Graszt.

Susheela Raman na Respect festivalu v prosinci 2015 Susheela Raman na Respect festivalu v prosinci 2015 Foto: Petr Hájek/musicweb.cz

Posluchači mohli před několika měsíci hlasovat, koho by si přáli slyšet na Vánočním Respect festivalu. Na výběr měli několik hudebníků, kteří vystoupili během červnového Respect festivalu. Nejvíce hlasů získala indicko-britská zpěvačka Susheela Raman - ta na pódium nastoupila jako první, několik minut před osmou hodinou večerní.

V dnešním hudebním světě je velmi těžké přivézt interpreta, jež by byl novým a neokoukaným, a to se povedlo se Susheelou Raman, nicméně před čtyřmi lety. Nyní je pro české publikum známým pojmem, a ti, kteří její vystoupení viděli živě již dříve, se určitě těšili na šamanský koncert a vynikající zpěv. Momentálně se však Susheela ubírá trochu jiným směrem od desky Vel a s novinkovou Queen Between se oddaluje indické tradici.

Rozhodně je třeba říci, že pěvecký projev Susheely byl výrazným zážitkem, jelikož dokázala uhranout svým hlasem od mírného šeptání až po extatické výšky. Tentokrát vystoupila pouze v triu, tudíž se koncert konal spíše v komorní atmosféře za doprovodu kytaristy a tablisty. Zpěvačka nastoupila v bílých rozevlátých šatech, s šálou a nečekaně sportovními botami k tomu, a ihned se pustila do zpěvu. Akustické pojetí působilo mile, pohodově a sehraně, ale chyběla potřebná energie, která vždycky k Susheele patřila. Malé taneční kreace ukazovaly na zpěvaččin temperament, její mimika vždycky napovídala o atmosféře písně, nicméně gradování písní vždy uťal konec skladeb velmi rychle. Například ve skladbě Riverside ze zmíněného nového alba představila novou kapitolu své tvorby, ve které se přibližuje k západní evropské tradici lehce popovější kompozicí, však cykličnost melodií, která spěje k rituálnosti jejích vystoupení, si uchovává. Kytarista spíš působil jako hudebník alternativní scény, jež používal smyčky a samply, občas se vyšvihl do zajímavých poloh, ale chvílemi se zcela ztratil mezi šumem svého nástroje. Třetí člen plnil spíše doprovodnou roli perkusí a větší prostor pro svá tabla během skladeb nedostával.

Přečtěte si také rozhovor se Susheelou Raman

Škoda jen, že Susheela se svými muzikanty nemohla hrát déle než hodinu a představit i skladby z předešlých desek, protože poslední skladba se nejvíce přiblížila k až démonickým hlasovým projevům a energické show. Jelikož ale koncerty v Paláci Akropolis končí s úderem desáté hodiny, nebyl čas ani na přídavek. Rychle se přeskupilo pódium a na řadu přišli druzí lidmi zvolení hudebníci – maďarští Parno Graszt, kapela která vznikla již v roce 1987.


Ihned se rozeznělo několik strunných nástrojů včetně kytary a basy a energický koncert mohl začít. Mnohohlasé rytmické melodie roztančily vcelku zaplněný sál a dokonce došlo i na tanec. Několik členů devítičlenného souboru si vprostřed pódia zatančilo na svižné romsko-maďarské rytmy. Během koncertu nezazněla jediná plouživá skladba, naopak Parno Graszt využili celou hodinu svého koncertu k výrazně rychlým balkánským melodiím připomínajícím například i Emira Kusturicu a přecházeli z jedné skladby ihned k druhé. Dvě zpěvačky s přehledem vyzpívávaly těžší party, naopak muži dodávali skladbám říz a ráznost, kterou posluchači ocenili velkým aplausem.

Sledujte jazz a blues na Facebooku:
 

Vánoční Respect festival sice přivezl dvě hvězdy world music a každou úplně jinou, což je jistě klad, ale bohužel se nejednalo o zcela plnohodnotné koncerty, alespoň co se časů týče. Rozhodně ale šlo o temperamentní zážitek, dobrou rozlučku s letošním rokem a v obou případech o rozmanitý přístup k současné scéně world music.

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Rozhovor s pianistou Jasonem Moranem: Budoucnost jazzu závisí na empatii

    Jazzový pianista Jason Moran vystoupí 29. října znovu v rámci festivalu Struny podzimu v pražském Divadle Archa. Představí In My Mind: Monk at Town Hall, 1959, futuristický projekt, kterým vzdá hold legendě jazzového klavíru a kompozice Theloniu Monkovi. 

  • Jedinečná Rhonda Vincent oslnila české publikum špičkovým bluegrassem

    Doslova dechberoucí zážitek se naskytl těm, kteří se večer 6. září vypravili do pražského Rudolfina. Jeviště Dvořákovy síně zcela ovládla „královna bluegrassu" Rhonda Vincent se svojí kapelou The Rage, jejichž strhující výkon byl dokonalým příkladem toho, jak má vypadat kvalitní hudební vystoupení.

  • Soutěžte o 2x1 lístek na koncert Yat- Kha

    V samém centru Asie, v sibiřské republice Tuva, se zrodil hrdelní zpěv, unikátní vokální technika, kterou v tradiční formě ve světě zpopularizovala skupina Huun Huur-Tu. U jejího zrodu stál zpěvák ze skupiny Yat- Kha, který tuto bezkonkurenčně nejsyrovější pěveckou metodu propojil s rockovým zvukem. Ten, kdo zažil naživo například jakutskou skupinu Ayarkhaan nebo kanadskou Inuitku Tanyu Tagaq, ví, co může od hrdelního zpěvu očekávat. Opravdu jedinečný a exotický zážitek pak slibuje Futurum 22. listopadu, protože právě v ten den tam vystoupí Yat- Kha se svou syrovou punk-rockovou Sibiří! Tak si to přece nenechte ujít a pojďte s musicweb.cz soutěžit o lístky!

  • Soutěžte o 2x1 lístek na koncert Orchestre Les Mangelepa

    Tuzemský debut legendárních Orchestre Les Mangelepa měl původně proběhnout už v loňském roce v rámci festivalu Respect. Kvůli problémům s vízy musel být koncert nakonec zrušen. Díky tomu, že Les Mangelepa jsou vybráni jako jedni z účinkujících na letošní Womex, můžeme se těšit na jedinečný zážitek s legendou ze zlaté éry africké hudby. Pojďte s musicweb.cz soutěžit o lístky na tento koncert! Uvidíme se 1. listopadu v Paláci Akropolis?

Další podobné články