Večer na antracitových polích s Julií Wolfe Doporučený

Po roční pauze navázal festival Struny podzimu na koncery Steva Reicha a Davida Langa a přivezl do pražského Fóra Karlín další špičkovou reprezentantku soudobé americké hudby – Julii Wolfe. Její Pulitzerovou cenou ověnčené dílo Anthracite Fields nás zavede do uhelné krajiny americké Pensylvánie na přelomu 19. a 20. století, do dob, kdy Ameriku i svět pohánělo uhlí.

Julia Wolfe na Strunách podzimu 7.listopadu 2017 Julia Wolfe na Strunách podzimu 7.listopadu 2017 Foto: David Webr/musicweb.cz

Toto výjimečné dílo je poctou mužům a ženám, kteří nasazovali své životy hluboko pod zemí a obstarávali tak zdroj energie pohánějící tehdejší svět. Inspiraci čerpala Julia Wolfe v rodné Pensylvánii, kde se nacházela nejbohatší ložiska tohoto černého zlata. Právě antracit je jeho nejčistější podobou, která vyniká vysokým obsahem uhlíku a vysokou výhřevností.

Autorka se s dokumentární pečlivostí pustila do studia podkladů a ve společnosti scénografa Jeffa Gravese nasbírala širokou paletu materiálu, pomocí které vytvořila téměř dokumentární dílo v podobě oratoria pro sbor a sexteto. V něm ovšem nespoléhá na popis historických faktů či vyprávění uceleného příběhu, ale představuje posluchači a divákovi v pěti částech útržky ilustrující každodennost života pensylvánských horníků.

 

 

Velmi intenzivní kompozice střídá ambientní a energické polohy, překračuje hranice mezi klasickou hudbou, folklórem až rockem, přičemž smývá rozdíly mezi žánry. Text libreta čerpá z nasbíraného materiálu, lidových říkanek, dobových manifestů, rozhovorů, či seznamu obětí důlních neštěstí. Vizuální doprovod pak představují dobové fotografie, filmy, mapy či nákresy důlních staveb. Všechny prvky tvoří dohromady výjimečně komplexní a soudržné dílo, které diváka během šedesátiminutové skladby vtáhne a nepustí.

Oratorium bylo napsáno na míru legendárnímu souboru Bang on a Can-All Stars, který je autorčinou „domácí kapelou". Uskupení vzniklo v roce 1992 a jeho doménou jsou nahrávky soudobé hudby, charakteristické překračováním hranic mezi klasikou, jazzem, rockem a experimentální hudbou. Postupně si soubor vydobyl v této oblasti světové renomé a počtem na míru napsaných kompozic se stal průkopníkem v oblasti „nové hudby". Sexteto Bang on a Can pak v pražském Karlíně výtečně doplnil domácí komorní sbor Martinů Voices, který se soustředí na interpretaci moderní komorní světové hudby.

Samotný večer zahájili Tonya Graves a Dan Bárta, kteří svými originálními interpretacemi hornických písní Sixteen Tons a Dark as a Dungeon uvedli posluchače do atmosféry americké Pensylvánie přelomu 19. a 20. století. Poté již nastoupili Bang on a Can a Martinů Voices a dvacetiminutovou sborovou deklamací jmen horníků zabitých při důlních neštěstích v úvodní části skladby, Foundation, uhranuli návštěvníky Fóra Karlín. Nutno dodat, že zmíněný seznam je natolik dlouhý, že autorka byla nucena vybrat jen oběti s křestním jménem John a jednoslabičným příjmením. Druhá část skladby, místy až rockově laděná energická Breaker Boys, vychází z dětské říkanky a pojednává o těžké práci dětských horníků. Velmi emotivní třetí část Speech je zhudebněnou řečí předáka důlních dělníku Johna L. Lewise ve strhující interpretaci kytaristy a v tomto případě i zpěváka Marka Stewarta. Meditativní lyrická čtvrtá věta Flowers je inspirována civilním životem horníků a jejich rodin ve svébytných hornických koloniích, umělých městech vystavěných poblíž uhelných nalezišť. Závěrečná část Appliances je pak výčtem každodenních činností a potěšení, které bychom si nemohli dopřát bez energie vydobyté horníky z nitra země.

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

V pouhých pětašedesáti minutách představila Julia Wolfe ve spolupráci s Bang on a Can a Martinů Voices jedno z nejpůsobivějších děl současné hudby, nesmírně hutnou, hlubokou a podmanivou skladbu, která je zároveň dokumentární sondou reflektující sociální problémy dané doby. Své dílo přijela autorka představit osobně a po koncertě se zúčastnila debaty s diváky, kde poodhalila některé své motivy a zdroje inspirace. Po Stevu Reichovi a Davidu Langovi představily Struny podzimu dalšího reprezentanta špičkové soudobé hudby. Doufejme, že v této tradici budou pokračovat i napřesrok.

BANG ON A CAN ALL-STARS:

Ashley Bathgate – violoncello, zpěv
Robert Black – kontrabas
David Friend – klavír
David Cossin – bicí nástroje
Mark Stewart – kytary, zpěv
Ken Thomson - klarinety
MARTINŮ VOICES – sbor
Lukáš Vasilek - sbormistr
Tonya Graves – zpěv
Dan Bárta – zpěv
Jeff Graves – scénografie

 

pro musicweb.cz napsal Michal Havlák

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Colours of Ostrava 2018: Vzdorovitá Aurora i rozpačitý Pharrell Williams

    Festivalová sezona je v plném proudu a jeden z největších českých festivalů se právě koná a láká na mnoho zajímavých českých a především zahraničních hvězd. Jaké byly první dva dny letošních Colours of Ostrava? Rozhodně bez velkých front a tropických teplot. Úvodní den naopak přivítal návštěvníky svěží déšť, který byl a je patrně i jednou z příčin, proč není letošní festival vyprodaný.

  • Jan Hammer na nové desce navazuje na své elektronické období

    Uplynulo takřka čtvrtstoletí od doby, kdy Jan Hammer vydal poslední sólovou desku Drive. Od té doby sice vyšlo několik záznamů starších koncertů, ale až na jednotlivé písně, které složil pro film či své hudební kolegy zůstával ve své produkci v ústraní. Letos v lednu magazínu musicweb prozradil, že chystá vydání nového alba a právě 20. července 2018 budou mít jeho fanoušci opět možnost se zaposlouchat do hudby možná nejúspěšnějšího českého skladatele na zahraniční scéně, neboť vychází jeho nová deska nazvaná Seasons Pt. 1.

  • Foto: Knower, Jazz Dock, Praha, 17. 7. 2018

    V rámci série koncertů Jazz čtyř kontinentů vystoupila v klubu Jazz Dock americká skupina Knower, která ve své tvorbě experimentuje s fúzí jazzu, soulu, popu ale i taneční hudby. Z koncertu vám přinášíme fotoreport.

  • Foto: Chick Corea, Obecní dům, Praha, 11. 07. 2018

    V rámci festivalu Prague Proms vystoupil v pražském Obecním domě legendární americký jazzový klavírista Chick Corea s neméně zajímavou rytmikou - Dave Weck a John Patitucci za doprovodu Českého národní symfonického orchestru. Z počátku koncertu, kde vystupovalo jen samotné trio vám přinášíme fotoreport.