Zdeněk Bína představil v Jazz Docku nové album

Známý český kytarista po letech odmlky upoutal pozornost informací o svém novém chystaném albu, které přijel v pátek 12. června představit do pražského klubu Jazz Dock.

Zdeněk Bína Zdeněk Bína Foto: Eva Makovská / musicweb.cz

Zdeňka Bínu si mnozí fanoušci pamatují z dob, kdy se svojí skupinou -123 minut budil úžas na mnoha festivalech i klubových scénách po celé České republice. Divoké rockové kreace a pozoruhodné fúzové experimenty tehdy nenacházely na domácí scéně konkurenci. O to větší očekávání vzbudila informace, že po letech vydavatelského útlumu se nyní Zdeněk Bína vrací s novou deskou.

Album Bird, jak tuto desku nazval, přijel představit s dvojicí spoluhráčů do pražského klubu Jazz Dock. Poloakustický projekt odhalil v pátek 12. června se svým staronovým baskytaristou Janem Urbancem, s nímž už řadu let spolupracuje. Sestavu poté doplnil Adam Koller na perkusivní nástroj cajon.

Celkem deset nových skladeb z desky Bird během večera postupně zahrál a ukázal tak, že ačkoli vyměnil elektrickou kytaru za španělku, na jeho pověstné divokosti a improvizaci se nic nezměnilo. Ačkoli koncertní repertoár obsahoval méně sólových výstupů, diváci si i tak přišli na své. I na akustickou kytaru Zdeněk Bína celý večer vesele řádil a užíval si divoké rytmiky svých spoluhráčů. Písňové formy nového repertoáru se přelévaly náladami vyrovnaně od klidnějších soulových, jazzových či bluesových až po drsnější funkové či flamencové.

Čistou souhrou a vystoupením plným nespoutané energie si trio získalo záhy přízeň publika. Zdeněk Bína se opravdu vrátil se vší pompou, a v Jazz Docku to tak pěkně vřelo jak za starých časů při koncertech s -123 minut. Projekt Bird je ovšem nová a hlavně jiná éra Bínovy hudební kariéry a i na něm bylo vidět, jak si užívá nových tvůrčích možností této zajímavé sestavy. I s ní se připomenul sice jednou minutovskou písní, ale to byl asi tak jediný náznak.

Sledujte jazz a blues na Facebooku:
 

Zdeněk Bína si naplno užíval atmosféry klubu, ačkoli v klubu převládalo spíše horko z parného dne, a i on propotil při výstupu košili. Naplno komunikoval s publikem a potěšil ho i překvapivým bonusem, kdy jako přídavek vyzval z řad fanoušků přítomného bubeníka a perkusistu Miloše Vacíka, který na „erární jazzdockový buben" se připojil k triu a na závěr tak všichni rozjeli parádně divokou show. Krásná tečka na závěr a předznamenání, že tuto sestavu se vyplatí rozhodně dále sledovat. Zdeněk Bína splnil očekávání a určitě je dobře, že si dal načas s hledáním své nové hudební cesty. Výsledek stojí za to.

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Mistr klavíru Kenny Barron se chystá na sólový recitál

    Bezkonkurenční schopnost Kennyho Barrona okouzlit diváky svým elegantním hraním, citlivými melodiemi a nakažlivými rytmy je to, co inspirovalo The Los Angles Times, aby ho nazvaly jedním z nejlepších jazzových klavíristů na světě, a Jazz Weekly, aby o něm řekl, že je nejlyričtějším pianistou naší doby. 

  • Zemřela Dolores O’Riordanová z irských The Cranberries

    Ve 46 letech zemřela zpěvačka s nezaměnitelným hlasem Dolores O'Riordanová z irské rockové skupiny The Cranberries. O její náhlé smrti v pondělí 15. ledna informovala irská televizní a rozhlasová stanice RTE, úmrtí potvrdila i samotná kapela na webu. O'Riordanová působila v The Cranberries od roku 1990. V posledních letech ale zpěvačka trpěla bipolární poruchou.

  • Jedineční Gipsy Kings rozezní své kytary v Praze

    Kdo by neznal hity Djobi Djoba, Bamboleó nebo Volare. Tyhle písně posluchač velmi rád uslyší v rádiu i na tanečním parketu. Temperament, který z nich čiší je opravdu nezvladatelně rychlý a energický. Francouzská kapela Gipsy Kings se předvede živě i Praze, a to bude teprve show!

  • Joe Satriani je na What Happens Next technický a rockový

    Joe Satriani se hned z kraje roku přihlásil s novou deskou nazvanou What Happens Next. I tento název je dobrým důvodem k zamyšlení. Na této znovu zcela instrumentální desce se podíleli i velice zajímaví hudebníci známí z jiných žánrů. A jak zní výsledek?