Ztroskotání konceptu: „New“ Conception of Jazz po 20 letech Doporučený

Norský klávesista Bugge Wesseltoft si přivezl 25. října do paláce Akropolis k oslavám dvacetiletého výročí vydání první desky svého projektu New Conception of Jazz 4 mladé norské hudebnice. Za jejich prvotním půvabem a smyslností se však skrýval večer unylosti a průměrnosti.

Bugge Wesseltoft Bugge Wesseltoft Foto: Kamil Košun/musicweb.cz

„Futurista" (přízvisko, kterým ho opatřil Palác Akropolis) Bugge Wesseltoft patří mezi ostřílená jména norského jazzu. Na kontě má spolupráci s řadou uznávaných jazzmanů po celém světě a jeho první album s projektem New Conception of Jazz společně s alby Nilse Pettera Molvaera Khmer a Saint Germaina Boulevard rozvířilo v druhé polovině 90. let stojaté vody moderního jazzu a pozvedlo ho dravou a odvážnou fúzí s elektronikou ze zacyklenosti, v níž byl v tu dobu uvězněn. Podobně jako pro Saint Germaina je pro Buggeho určující v elektronické hudbě především house, a tudíž rovný pulzující beat, na němž staví pomocí jazzové harmonie rozvedené akordy, průrazné basové linky a pouští se do okázalých improvizačních postupů.

Letošní 20. výročí New Conception of Jazz slaví Bugge na turné s novou sestavou složenou výhradně z žen. Kapelu tvoří saxofonistka Marthe Lea, kytaristka Oddrun Lilja Jonsdottir, bubenice a zpěvačka Siv Øyunn Kjenstad a tablistka Sanskriti Shrestha. Ne, že by hudebnicím chybělo nadání a hudební schopnosti, ale jako sólistky příliš nevynikají. O to více mě udivil Buggem koncipovaný program koncertu, kdy se na začátku každé skladby představila jedna z dam sólem a až následně se k ní přidala celá kapela. Spíše než okázalým sólovým eskamotérstvím však kapela vynikala rytmickým feelingem, který vycházel zejména z bubenice a tablistky, a který ještě Bugge tvrdil elektronickými beaty. Z toho důvodu se zdálo neprozřetelné nechat hudebnice, aby se smažily ve vlastní šťávě a tlačit je do maskulinní tendence vyžívání se v nekončících a okázalých sólech, kterou s notnou dávkou ironie tak rádi kritici jazzu označují za onanii.

 

 

První „dámou na holení" byla tenorsaxofonistka Marthe Lea, jejíž sólo trpělo nesebevědomou přelétavostí a snahou objevit sebe sama: Na své pouti za vlastní stage identitou odskakovala od jednoho tématu k druhému a nakonec se našla až v nasládlých klišé, z nichž ji vysvobodil až zbytek kapely pozvolným beatem. Po ní přišla na řadu kytaristka Oddrun Lilja Jonsdottir, jejíž sólový projev rovněž působil jakoby na sebe bez ladu a skladu kupila nespojité kytarové licky. Z jejího stylu hry i zvuku bylo evidentní, že se zhlíží v Johnu Scofieldovi, chyběla jí však jeho osobitost a invence. Až sólo bubenice a zpěvačky Siv Øyunn Kjenstad se neslo na poměrně zajímavé freejazzově běsnící vlně, kterou ještě umocňoval Bugge živým efektováním a samplovanými beaty. Podobně osvěžující bylo i sólo tablistky Sanskriti Shrestha, které navíc obohacovala rytmickým zpěvem rág. K té se následně připojila kytaristka mclaughlinovskými běhy a v tu chvíli zajímavou směsí indické a jazzové improvizační tradice kapela silně připomínala McLaughlinovo období s Shakti. Bohužel mdlým návratem k Buggeho starší skladbě Existence zase nadšení opadlo a obligatorní přídavek už si mohl každý poslechnout klidně od baru.

I přes fyzickou i psychickou strnulost dam a průměrnost jejich sólových výkonů se však kapela mohla pyšnit několika pozitivními stránkami, z nichž ta nejsilnější spočívala v její synergii. Hudebnice si vzájemně dodávaly sebevědomí a jistotu a společně jim to hrálo místy opravdu pěkně. S rozjetým shufflovým beatem na bicí, které parádně rytmicky doplňovaly tabla, to dámám slušelo a místy svou dravostí i zvukem připomínaly starší počiny již zmiňovaného Johna McLaughlina.

Futurismus, o kterém se ve spojení s Buggem hovoří, není bohužel již ničím víc než prázdnou a otřepanou frází. To, že by ještě v dnešní době mohlo být moderní či vizionářské spojovat elektronické beaty s jazzem, si už snad nemůže myslet nikdo, komu neuniklo dění na poli nu-jazzu za posledních 20 let. A každý, kdo má alespoň trochu přehled o tom, kam se jazz v posledních 20 letech ubíral ví, že možnosti housu již byly téměř naprosto vyčerpány (pomyslete electroswing!) a pokud mají ještě v nějakém kontextu smysl, tak je to v klubovém v reprodukované formě, kdy to pořádně duní a nikoliv na koncertním pódiu a už vůbec ne v sálu uzpůsobeném k sezení.

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

Nezbývá než prohlásit, že Buggeho „nový" koncept jazzu uvízl na mělčině, svou zahleděností do sebe sama se stal v podstatě nehybným, což je z pohledu futurismu, mezi jehož hlavní estetické impulzy se řadí právě dynamika a pohyb, poměrně zásadní zádrhel.

Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Alfa Mist: Odosobněný koncert plný virtuozity

    Jedním z vrcholů letošního festivalu Mladí ladí jazz měl být koncert kapely Alfa Mist. Pojďme se podívat, jak večer před vyprodaným sálem pražského Paláce Akropolis probíhal.

  • John McLaughlin v Brně představil svůj projekt 4th Dimension

    Veterán jazzrockové fúze, věčný hudební experimentátor, britský kytarista John McLaughlin vystoupil v brněnském Janáčkově divadle v rámci JazzFestu Brno. Během hodinu a půl dlouhého setu představil průřez své tvorby od let 70. až po současnost.

  • Foto: John McLaughlin, Janáčkovo divadlo, Brno, 14. 4. 2019

    John McLaughlin, legenda jazzrockové kytary, zvedl ze sedadel zcela naplněné Janáčkovo divadlo! Se svojí formací The 4th Dimension předvedl ve svých neuvěřitelných 77 letech úžasný koncert, na který se jen tak rychle nezapomíná. Patřílo to určitě k vrcholu festivalu JazzFestBrno a atmosféru z této akce přinášíme v našem fotoreportu.

  • Foto: Edi Nulz, Jazz Dock, Praha, 6. 4. 2019

    V rámci tradičního festivalu Mladí ladí jazz zahrála v sobotu večer v pražském klubu Jazz Dock rakouská kapela Edi Nulz. Toto svérázné trio kombinuje zdánlivě nezkombinovatelné, a to jazz a punk. Kapela publikum bavila svojí energií i vtipem a rozhodně zanechala divákům úsměv na tváři. Ještě před samotným koncertem předskočila Edi Nulz mladá jazzová kapela z Prahy Molotow Moloch Quartet. Prohlédněte si několik fotografií z tohoto večera.